
Harmincdekás Pistike színházi ruhája –
a körülbelül már „harmincdekás” magzatát hordó fiatalasszony feszültségekkel teli életének egy pillanatát ábrázolja. „Köznapi”,
ugyanakkor groteszk és fájdalmas történet. A Pilátus című novella egészen elképesztő gyerekgyilkosság lélektani rajzával sokkol.
A kötet minden írása a fiatalok, a gyerekek világában mozog. Az író is nagyon fiatal az elbeszélések születése idején,
de nemcsak pályakezdő írásai sugalmazzák az örökösen visszatérő kérdést: a bűntelen gyereket miért bünteti még az Isten is?!
Könyvének újabb keletű prózáiban Szávai Géza bepillantást enged saját sorsába, életébe is, műveinek gyerekvilága pedig (Csecsemőeposz)
születésünk-kori érzékeny ősállapotunkig terjed: amikor nagyon törékeny lényekként vívjuk gigantikus küzdelmünket a létezésért.
ISBN: 978-615-5500-41-1
136 oldal
Ára: 2310 Ft.
kötött
Megrendelhető innen:
|
Fekete J. József: MOST LÁTOM, HONNÉT INDULT
Amilyen szorgosan írja regényeit Szávai Géza, én olyan szorgalommal olvasom azokat.
Minden egyes kötete esetében újból és újból elcsodálkozom, honnét a rengeteg megírt
történet, és a stílust folyamatosan magas szinten tartó energia, és mitől olyan jók a mondatai. Minden műve meglepetés, miként a legutóbb megjelent Harmincdekás Pistike színházi ruhája is az.
Nem regény, hanem elbeszélések gyűjteménye, koraiak és a közelmúltban keletkezettek
is szerepelnek benne. Bármennyit is elolvastam a Szávai-könyvekből, korai írásait nem
ismerem, a mostani gyűjtemény több darabja korábban meg se jelent, így módom se lett
volna megismerésükre. Pedig ezek a pályakezdő munkák magukban hordozzák
mindazokat az elbeszélői erényeket, amelyeket a szerző a későbbiekben tovább
kamatoztatott. A Pont Kiadó fölismerte ezt a prózapoétikai folytonosságot,
szemléltetésére 2014-ben elindította Szávai Géza pályakezdő műveit bemutató
könyvsorozatát, amelynek első darabja a Kivégezzük nagyapádat regény volt, majd
következett a Ragyog az ég, akár az aszfalt prózagyűjtemény, a mostani harmadik a
sorban.
Már a címadás is talányos: hogyan lehet Pistike harmincdekás, és ha annyi, minek neki
színházi ruha?
A kötet címét adó elbeszélés történetében egy fiatal, az első magzatot elveszített házaspár
újra gyereket vár. A vetélés traumája és a várt szülés boldogsága között vívódó feleséggel
a férj igyekszik minél bátorítóbban viselkedni, miközben kénytelen elfojtani saját
rettegését. E bonyolult, és hiteles lélektani játszma közepette hosszabb idő után újra
színházba mennek, és ez az esemény révén nyílnak meg igazán egymás előtt, a sodró
lendületű történetben már legkevésbé érdekes a poén, hogy a magzat színházba járó
öltözéke voltaképpen édesanyja teste.
A gyűjtemény darabjai a gyerekek, csecsemők köré sorakoznak föl, és gyanítható
önéletrajzi megalapozottságuk is, mindaddig, amíg ki nem derül, nem kell sejteni,
valóban autobiografikus tényszerűségű az elbeszélés. A Mozgólépcsők című szöveg
narratív tétje, hogy az elbeszélő Szávai Gézának nevezi hősét, vagyis kijátssza önmagát
az olvasó elé, egzisztenciális tétje pedig ötéves Eszter lánya gyanított agydaganata. A
fiatal magyar író Romániában Bukarestbe kényszerült költözni családjával, mert ott még
volt magyar óvoda és iskola, főként a magyarországi diplomaták gyerekeinek fönntartva.
A család első gyerekét korán elveszítette, nagyon féltik Esztert. Amikor a kislánynál
fölmerült az agydaganat gyanúja, Budapestre kellett vinni, mert Bukarestben az általános
áramtakarékosság miatt nem voltak hajlandóak üzembe helyezni a diagnosztikai
berendezéseket. A családot a hatóság együtt nem engedte külföldre, kétévenként csupán
az anyát, vagy az apát. Most Szávai Géza utazott Eszterrel, de nem rohant vele a
klinikára, hanem napokig élvezte, ahogy a lánya le-föl mozgólépcsőzik a városban, ami
egyébként szűkölködött, de a mozgólépcső működött. Közben morfondírozott, és
eltökélte, hogy amennyiben a diagnózis beigazolódik, nem hagyja Esztert szenvedni,
atyai szeretettel magához öleli, és a Duna-hídról beleveti magát a jeges folyóba. A
klinikán elkerülte Polcz Alaine rendelőjét, hiszen a tanatológus a gyógyíthatatlan
gyerekek között dolgozott, noha jól ismerte őt is, miként férjét, Mészöly Miklós Kossuth-
díjas írót. Már csak azt követően kereste fel őket, hogy kiderült, Eszternek semmi baja.
Az 1983-ban játszódó, személyes érintettségből fakadó, lírai, de egyben érzelmileg
letaglózó elbeszélésben hangsúlyosan jelennek meg a kor magyarországi és romániai
körülményei, nincsen áram, víz, gáz, élelemhez alig lehet jutni, a bukaresti iskolában
viszont a magyar diplomaták gyerekei tízóraira kapott paradicsommal és banánnal
dobálóznak, ilyen gyümölcsöket a romániai gyerekek nem is láttak.
Amikor Szávai Géza odahaza végül elmondta tervét, hogy lányával együtt a Dunába öli
magát, a felesége fölrótta neki, hogy arra nem gondolt, ezzel mit okozott volna számára.
Nem így a Pilátus elbeszélés hőse, akinek egyetlen fiát a székely becsület nevében és a
részeg virtus hevében leszúrták a falusi bálban. Az öreg látszólag beletörődött a
pótolhatatlan veszteségbe, ám amikor összehozta a sors fia börtönbe vetett gyilkosának
gyermekével, alaposan számot vetett az odahaza nevelt baromfival, az aprócska
vagyonnal, és úgy látta, a felesége ebből képes lesz megélni, fejszével agyoncsapta a
gyermeket, akit saját unokájaként is el tudott képzelni, majd fölkötötte magát,
elgondolván, hős lett volna, ha a fia börtönből szabadult gyilkosát üti agyon, de egy
ártatlan gyermek gyilkosaként hol lenne helye a világban és Isten színe előtt?
Ez a pályakezdő, 1973-ban írt elbeszélés számomra a legmegrázóbb a kötetben, bár
nyomban itt van mögötte a falurombolás mementója, a Fehér fenyők – aminek
párhuzamos története Szerbiában is megesett a víztározó alá süllyesztett faluval,
temetőjével, templomával egyetemben, meg ugyanitt áll a balladát újraíró Kőműves
Kelemen kirekesztés-ellenességével, tragikus drámaiságával. Megrendítő, meg- és
fölrázó történetek, a Pilátus például számomra Móricz és Sánta Ferenc elbeszéléseinek
drámai mélységeit idézi. A későbben keletkezett, csecsemők köré font szövegek –
amelyek szerint nem a vízözön, kéneső, vagy egyéb kataklizma lenne az emberi bűnök
fizetsége, hanem a nemzőképesség elvétele, ami nyomán gyorsan kiveszne az emberiség,
de Isten nem ebben a megoldásban gondolkodik, hanem az ártatlan csecsemőket bünteti
bajjal, betegséggel és halállal, legalábbis megengedi ezek előfordulását – formai
tekintetben Deák Ferencnek a szabadkai Népszínházban bemutatott kísérleti drámáit
idézik meg előttem, a múlt század hetvenes éveinek elejéről.
Most viszont Szávai Gézáról van szó. Egy íróról, aki a kezdetektől vállalta magát
elbeszélői pozíciójában. Részben föltárta önéletrajzát, miközben a székelyföldi mentalitás
alapos ismerőjeként drámai mélységekbe ereszkedett. Szövegeinek mostani gyűjteménye
ettől a recenziótól sokkal alaposabb elemzés(ek)re érdemes, sőt, állítom, egyes darabjait
be kellene válogatni jeles antológiákba is. Immár nem csupán azt látom, meddig jutott
írói önmegvalósításában, hanem azt is, hogy honnét indult.
Forrás: Magyar Szó
VISSZA
|
Lapozz bele a könyvbe:
TARTALOM
HARMINCDEKÁS PISTIKE
SZÍNHÁZI RUHÁJA 5
PILÁTUS 15
FEHÉR FENYÕK 26
MOZITEREM
KÕMÛVES KELEMEN 41
TOJÁSOK 68
JELENLÉT
MOZGÓLÉPCSÕK 83
HUMÁN ÁRHIPELÁG
ÉGSZAKADÁS, FÖLDINDULÁS 114
CSECSEMÕEPOSZ
INVOKÁCIÓ 120
AZ ELTÛNT CSECSEMÕK 122
GYÕZTES 126
Látogatások száma 2017. 11. 15. óta: 9624
|
|